zaterdag 22 maart 2014

Plannen? HELP?!

Hoi!

Iedereen heeft er wel moeite mee. Plannen. Ikzelf ben er ook geen held in, maar het kan toch wel heel handig zijn om een goede planning te hebben bij bijvoorbeeld een toetsweek of een tentamenweek. Ik wil graag mijn tips met jullie delen als het gaat om plannen!

Waar ik allereerst mee begin is kijken op mijn toetsweekrooster wanneer ik welke toets heb. Dat ga ik dan markeren zodat ik daar een beetje een overzicht in krijg. (mijn voorbeeld is mijn oude toetsweekrooster)
(Oeps beetje onscherp :/) 
Dan ga ik per dag kijken wat ik moet doen. Op dinsdag bijvoorbeeld. Ik had daar Engels en Economie. Voor Engels hoefde ik niet te leren, want dat waren teksten, maar voor Economie moest ik 6 hoofdstukken helemaal kennen. Hoe pak ik dat nou aan?

 
Waarmee ik begin is een lijstje maken van alles wat ik op welke dag wil gaan leren. Deze lijst maat ik in een klein notitieboekje en dat ligt samen met een pen en een marker altijd open op mijn bureau. Zo kan je er altijd nog wat in wijzigen. Begin op tijd met plannen, want je moet echt ruim van te voren beginnen met leren. Alles één dag van te voren leren is absoluut geen slimme aanpak. De planning over die week is helemaal aangepast aan de hoeveelheid leerwerk en de hoeveelheid qua tijd. Ik heb namelijk nog een heleboel andere dingen te doen 's avonds.



Nadat ik zo een weekschema hebt gemaakt begin ik met een to do lijst wat ik die dag moet doen. Dit is ook iets wat ik echt dagelijks doe als ik dus geen toetsweek heb, want ik vergeet altijd alles en vaak maak ik zo een lijstje niet eens af. Daarom maak ik een voorbeeld van een lijstje wanneer ik 's avonds thuis ben en wanneer het een dag is voor de week van de toetsweek. Dus dat je al moet leren voor de toetsweek en dat je dan ook anders huiswerk hebt.


Zoals jullie zien heb ik nu een hele lijst gemaakt. De vakken staan dikgedrukt, omdat het mij meer overzicht geeft en dan kan ik goed zien wat ik moet maken voor welk vak. Als ik dit allemaal heb opgeschreven, dan ga ik de lijst nummeren. Dus de belangrijkste dingen eerst en de minder belangrijke dingen daarna. Daarna is het afstrepen maar. Soms merk ik dat ik in tijdnood zit en dan ga ik dingen wel is door elkaar doen. Het is echt een enorm slechte gewoonte.


Het verder plannen qua afspraken heb ik ook een speciaal systeem voor. Al mijn toetsen en huiswerk gaan in mijns schoolagenda. Die agenda is ook echt alleen voor school en die agenda gaat altijd mee naar school. Op mijn bureau ligt ook een thuisagenda. Deze agenda gebruik ik om afspraken in te zetten, zoals wanneer ik naar de tandarts moet en wanneer ik moet werken. Ook verjaardagen staan in die agenda. Zo blijft het voor mij net wat overzichtelijker.

Wat is jou manier van plannen?

Laat een reactie achter en wie weet geef je iemand nog een tip!

XX Lonneke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten