zondag 16 februari 2014

Leuke boeken voor school

Lezen vind ik heel leuk, maar op een of andere manier vind ik het toch moeilijk om door een boek die ik voor school moet lezen te komen. Daarom heb ik voor jullie de boeken die ik wel erg leuk vond op een rijtje gezet!
Ik mag voor school geen vertaalde boeken lezen vandaar dat die er ook niet tussen staan.



Offline Caja Cazemier (12+)
Jiska is een heel gewoon meisje van 13. Maar als ze bij de populaire Sophie in de klas komt, wordt alles anders. Waarom weet ze niet, maar om de een of andere reden heeft Sophie het op haar gemunt, en steeds meer klasgenoten doen met haar mee. Jiska wordt gepest, krijgt gemene sms'jes en er komt zelfs een anti-Jiska hyve. In korte tijd verandert haar onbezorgde leven in een hel. Tevergeefs vraagt ze de anderen ermee te stoppen. Wat moet Jiska doen?
Bron: bol.com
Dit boek heb ik gelezen voor een boekverslag in de brugklas. Ik vond het zelf een heel mooi boek. Het is wel een beetje ouderwets want Hyves komt er nog in voor.


Nieuwe handen Gerrie Smit (13+)
Honderden feestvierende jongeren werden op nieuwjaarsnacht 2001 in het Volendamse café Het Hemeltje overvallen door een korte, hevige brand. Veertien jongeren kwamen om, meer dan 200 mensen raakten ernstig gewond. De toen 15-jarige Gerie Smit was een van die gewonden. Van de ene op de andere dag werd ze van een verliefde tiener vol toekomstplannen een brandwondenslachtoffer. Het herstel duurde lang, zowel lichamelijk als geestelijk. Meerdere keren werd zelfs gevreesd voor haar leven. In dit aangrijpende, maar toch nuchtere verhaal schrijft Gerie over haar tijd in het ziekenhuis, de talloze operaties, meeleven van familie en vrienden, omgang met het verplegend personeel en de arrogantie van psychologen. Een persoonlijk verslag over het verwerken van een ramp en het standhouden als individu.
Bron: Bol.com
Ik heb dit een paar maanden geleden gelezen voor mijn Nederlands-lijst en in een weekend uitgelezen.

Hersenschimmen J.Bernlef ( 15+)
Hoofdpersoon Maarten Klein verliest langzaam maar zeker zijn greep op de werkelijkheid. Hij kan heden en verleden niet meer onderscheiden, wil plotseling weer naar zijn werk terwijl hij al gepensioneerd is en ziet zijn vrouw voor een vreemde aan. Momenten van helderheid worden meer en meer verdrongen door ontreddering en verwarring. ‘Net als ik lekker lig komt Vera me wekken. Is het ochtend? En waarom al die haast? En sinds wanneer kleed ik mij zelf niet meer aan?’ Bron: bol.com
Ik vond het erg interessant om te lezen hoe het voor iemand is dementie te hebben. wel vond ik het af-en toe een beetje langdradig.

Blauwe plekken Anke de Vries  (12+)                                                                                  Volgens haar moeder doet Judith een heleboel fout, terwijl ze toch zo haar best doet om haar moeder te helpen met de verzorging van haar kleine broertje. Maar desondanks wordt haar moeder vaak driftig en dan slaat ze Judith. Judith weet niet waarom en even later heeft haar moeder er ook weer spijt van. Soms is het zo erg dat ze thuis moet blijven omdat iedereen de blauwe plekken kan zien. Ze praat er niet over en niemand ontdekt wat er aan de hand is. Tot haar verbazing nodigt op een dag Michiel, een klasgenoot, haar bij hem thuis uit. Daar is het gezellig. Maar thuis wordt het alleen maar erger. Judith weet niet wat ze moet doen.          Bron: bol.com                                                                                                              Ik vond het heel erg om te lezen hoe zo'n klein meisje wordt mishandeld, maar ik zal het zeker aanraden om te lezen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten